Barns utveckling 1–2 år: Månad för månad

Barn 1 år – utveckling månad för månad
Hur utvecklas barn mellan 12 och 24 månader? Under det andra levnadsåret händer otroligt mycket. Barnet går från att vara en liten bebis till en självständig individ med stark vilja, stor upptäckarlust och allt fler ord. Här får du en guide månad för månad till vad som brukar hända – alltid med fokus på att alla barn är olika och utvecklas i sin egen takt.
Månad 12–13: De första stegen och ökad förståelse
Runt ettårsdagen tar många barn sina första steg utan stöd. Balansen är fortfarande vinglig, men viljan att gå är ofta stark. Barnet har nu ett mer utvecklat pincettgrepp och kan plocka upp småsaker mellan tumme och pekfinger. Språkligt kanske det barnet säger ett eller ett par ord, men det barnet förstår betydligt mer än det kan uttrycka. Enkla uppmaningar som “ge mig bollen” kan barnet redan nu följa, och det börjar visa vad det vill genom att peka.
Månad 14–15: Självständighet och kommunikation
Nu tar barnet mer initiativ och vill gärna utforska sin omgivning. Att klättra på möbler, springa med gåvagn eller försöka mata sig själv med sked är vanligt. Barnet pekar ofta för att visa vad det vill ha eller är nyfiket på. Förståelsen för ord och rutiner ökar stadigt, även om språket fortfarande är begränsat till ett fåtal ord eller ljud. Att släppa taget – bokstavligen och bildligt – är en viktig del i den ökande självständigheten.
Månad 16–17: Språklig utveckling och lek
För många barn börjar ordförrådet nu växa snabbt. Några säger redan uppåt 10–20 ord, medan andra fortfarande är mer tysta men förstår mycket. Imitationslek, som att låtsasprata i telefon eller mata en docka, börjar ta form. Samtidigt är det vanligt att barnet blir mer selektivt med maten – en naturlig del av utvecklingen. Barnet testar också gränser, till exempel genom att kasta saker och vänta på din reaktion.
Månad 18–19: Motorik, samspel och minne
Barnet kan nu gå stabilt och kanske till och med börja springa korta sträckor. Det gillar att röra på sig och klättra, vilket ibland kan göra vardagen lite mer utmanande. Intresset för andra barn ökar, även om det än så länge mest handlar om att leka bredvid snarare än tillsammans. Barnet kan ofta peka ut kroppsdelar som näsa eller mage när du frågar, och minnet utvecklas så att det kommer ihåg vad som ska hända i nästa steg.
Månad 20–21: Kombinera ord och uttrycka viljor
Nu börjar många barn kombinera ord till enkla tvåordsmeningar, som “mamma titta” eller “mer mat”. Förståelsen för språk är ännu större än det barnet själv kan uttrycka, vilket ibland leder till frustration – särskilt när barnet inte blir förstått. Det är vanligt med känslostormar och protester, något som hör åldern till. Att ge barnet ord för känslor och bekräfta det med lugn röst kan hjälpa mycket.
Månad 22–23: Självständighet, empati och gränser
Barnet vill nu göra mycket själv – ta på mössa, borsta tänder eller bestämma när det ska gå ut. Det visar även tecken på empati och kan trösta ett gosedjur eller annan person. Samtidigt utvecklas förståelsen för regler och rätt och fel. Låtsasleken fördjupas och barnet kan till exempel mata sin docka eller köra runt med bilar och berätta vad som händer.
Månad 24: Tvååring med stark identitet
Vid tvåårsdagen har barnets språk ofta exploderat. En del barn har nu ett ordförråd på flera hundra ord, medan andra är i början av språkutvecklingen. Barnet börjar använda ord som “jag” och “min”, vilket speglar att det utvecklar sin identitet. Det kan följa enklare instruktioner i två steg och gillar att hjälpa till. Samtidigt fortsätter känslorna att svalla, och det är helt normalt med tvära kast mellan skratt och gråt.
Om utvecklingen inte går som förväntat
Det är helt normalt att barn utvecklas i olika takt. Vissa går tidigt men pratar senare, andra säger hundra ord innan de ens tagit ett steg. Det viktiga är att utvecklingen går framåt. Om du är orolig över något – till exempel att ditt barn inte går vid 18 månader eller inte säger några ord vid två års ålder – ska du ta upp det med oss på BVC. Vi gör regelbundna kontroller och finns där som stöd för dig och ditt barn.
Källor och mer läsning
1177
Rikshandboken för barnhälsovård
Socialstyrelsen: Nationellt barnhälsovårdsprogram
Folkhälsomyndigheten: Vägledning för tidig upptäckt av utvecklingsavvikelser
Författare: Sofie Låftman Kahlmann
Publicerad: 2025-07-10
Granskare: Anna Moström