Om oss
Det är vårdgivarens ansvar att bemöta och besvara de klagomål och synpunkter som kan uppstå i samband med vård och behandling.
Kontakta berörd verksamhet
Om du har synpunkter eller klagomål på vården bör du i första hand kontakta personalen eller ansvarig chef på den mottagning du har besökt.
Andra instanser du kan vända dig till om du inte är nöjd:
Patientnämnden
Till patientnämnden kan du vända dig för att framföra synpunkter eller klagomål på vården. Där kan du även få hjälp om du upplever problem i kontakterna med din vårdgivare. Du kan ringa eller mejla in ditt ärende till patientnämnden i din region eller logga in på 1177.
Inspektionen för Vård och Omsorg (IVO)
IVO är en statlig myndighet som lyder under regeringen, och ansvarar för tillsyn över hälso- och sjukvård. Här kan enskilda personer lämna synpunkter på vård och omsorg. Blanketter finns på hemsidan.
Lex Maria
Vårdgivaren ska utreda och anmäla händelser som har medfört eller hade kunnat medföra en allvarlig vårdskada till Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Denna regel kallas Lex Maria. IVO:s ansvar när det gäller anmälningar enligt Lex Maria är att granska vårdgivarens utredning. Om IVO bedömer att vårdgivarens utredning följer gällande bestämmelser avslutar IVO ärendet.