Tillgänglighetsredogörelse
Tillgänglighet för tjänsten
Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda vår tjänst. Tjänsten följer lagen om tillgänglighet till digital offentlig service med några undantag. Här berättar vi om dem och hur du kan hjälpa oss att göra tjänsten bättre. Här kan du läsa mer om lagen: www.digg.se/digital-tillganglighet/om-lagen
Innehåll som inte är tillgängligt
Vilket innehåll som inte är tillgängligt beskrivs på denna sida. Vår ambition är att ha åtgärdat alla kända problem senast 31 december 2021.
Allmänna problem
Vissa kontraster är låga.
Vissa knappar/länkar har inte namn som beskriver var länken går.
Rubrikstrukturen är inte alltid i ordning H1 till H4 utan hoppar ibland över något rubriksteg. För att det ska vara tillgängligt ska det ligga i logisk ordning.
Problem vid användning med nedsatt eller utan synförmåga
Det kan förekomma textfärger med för svag kontrast.
Det förekommer text som är placerad ovanpå bilder.
På flera ställen saknas rätt HTML-element för att kunna läsas av skärmläsare. Alt-texterna behöver gås igenom och struktureras bättre så att skärmläsare fungerar optimalt på hemsidan.
Berätta för oss om du hittar nya problem
Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, berätta det för oss så att vi kan förbättra tjänsten.
Du kan kontakta oss på följande sätt:
Skicka e-post till: tillganglighet@primavard.se
Kontakta tillsynsmyndigheten DIGG
Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) har ansvaret för att se till att alla följer lagen. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du kontakta dem. Här kan du anmäla problem med tillgänglighet: www.digg.se/tdosanmalan.
Hur vi har testat tjänsten
Tjänsten lanserades 2021-06-15. Inför lansering gjorde vi en självskattning och intern test av tillgängligheten. Den senaste granskningen gjordes i juni 2021.
Tjänsten uppdateras löpande för att följa lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.
Tillgänglighetsredogörelsen uppdaterades 2021-06-14.